Wednesday, August 26, 2009

ایده‌های زیادی داشتم برای نوشتن. به خصوص چند تا مقاله که تقریبا بطور کامل و با جزئیات دقیق در ذهنم نوشته بودم‌شان(چه دقیقه‌های طولانی ٍشبهای بی‌خوابی که به جمله‌بندی و پس و پیش کردن ایده‌های مختلف گذشت....) و فکر می‌کردم در اولین فرصتی که دست دهد توی وبلاگ می‌نویسم. دربارهء سه تا فیلم «مردی در آتش» (تونی اسکات) , «ویولت نوزیه» (کلود شابرول) , «در مکانی خلوت»(نیکلاس ری) و مستند «کارت قرمز» که حسابی به هیجان آمده بودم از دیدنش.
دربارهء چند تا کتاب از نمایشگاه امسال؛ شاه‌کشف امسالم «پالپ» چارلز بوکوفسکی(هر سال نشر چشمه یکی دو تا آس برای غافلگیر کردن آدم دارد) , «سرگشته در دنیای تورگنیف»که دیوانه‌کننده بود , «مرد ٍ مرد» رابرت بلای /فریدون معتمدی , «خواب عموجان» داستایفسکی با آن طنز تلخ کنایی که خواندنش تجربهء فوق‌العاده شیرین و جذابی بود (یعنی واقعا می‌خندیدم ها, یک‌جور خندهء عجیب!), «گوشه‌نشینان آلتونا»ی سارتر , «روح پراگ» نازنین , فیلمنامهء «تقاطع میلر» برادران کوئن با ترجمهء خیلی خوب امید نیک‌فرجام و چند تا کتاب مهم و باارزش دیگر از پارسال ؛ ترجمهء نسبتا جدیدی که از شعرهای براتیگان درآمده به اسم «خانه‌ای جدید در آمریکا» که مترجم‌هایش چند تا شیرین‌کاری ٍ بامزه هم کرده‌اند (همین هفتهء پیش دیدم «لطفا این کتاب را بکارید» هم درآمده با ترجمهء مهدی نوید. همچنان البته به‌نظر من بهترین مترجم براتیگان به فارسی تا حالا علیرضا طاهری عراقی بوده) , «فرهنگ نظریه‌های فمینیستی» مال نشر توسعه که از جهات مختلف بسیار جامع و قابل بحث است , «زنان نویسندهء انگلستان» ترجمهء ناهید طباطبایی , «میل جنسی و سرکوبی آن در جوامع ابتدایی» , چاپ جدید «عقل افسرده» که هنوز فقط یک تکهء کوتاه ازش خوانده‌ام , دربارهء «در خدمت و خیانت روشنفکران» جلال آل‌احمد که چند وقت پیش داشتم می‌خواندم و کلی کتاب دیگر......
دو سه تا مطلب کوتاه هم دلم می خواست بنویسم توی وبلاگ؛ دربارهء تولستوی(اسم هم انتخاب کرده‌ام برای این متن. اسمش را می‌خواهم بگذارم «پیرمرد چشم من است») و سیمون وی و فاسبیندر . به اضافهء چند تا مصاحبه و متن سینمایی که باید ترجمه کنم.

فعلا دارم توی ذهنم با اینها ور می‌روم...

No comments: