Friday, March 5, 2010

گیاهخواری


پیش‌نوشت: دوستانی که اینجا رو می‌خونید می‌تونم یه خواهشی ازتون بکنم؟ ممکنه الان هنوز یه مقدار زود باشه برای این حرف اما می‌خواستم ازتون خواهش کنم ماهی قرمز برای هفت‌سین نخرید. باور کنید که اون هم درست مثل شما از اینکه توی یک ظرف کوچک و بسته اسیر باشه رنج می‌بره و این رنج عمر طبیعی‌ش رو کوتاه می‌کنه. بیاییم این رسم نادرست و ظالمانه رو از بین ببریم.
می‌تونید به جای ماهی ِ واقعی این رو درست کنید که هم خوشگله هم خوشمزه و بعد از تحویل سال می‌تونید بخورینش!

- می‌خوام برای وبلاگ آهنگ بذارم. اگه کسی بلده ممنون می‌شم راهنمایی کنین


چرا برخی افراد رژیم گیاهخواری را برمی گزینند؟

مردم به دلایل مختلف از جمله دلیل اخلاقی ، فلسفی ، مذهبی ، اقتصادی ، فرهنگی و یا بیماری این رژیم را انتخاب می کنند. از دید مذهبی بعضی افراد كشتن حیوانات را گناه می دانند و برخی افراد به دلیل فقر مادی گیاه خوار می شوند. در بین بودائیان و هندوان گیاه خواری بسیار شایع است. گروهی دیگر جهت حفظ سلامتی بدن یا خوش اندام شدن ، این رژیم را برمی گزینند.

شاید مهم ترین دلیل آن تمایل به دریافت غذای سالم تر ، ابراز مخالفت با سوء رفتار با حیوانات اهلی و صدمه زدن به محیط زیست باشد.

رژیم گیاهخواری در جلوگیری از سرطان، بیماری های قلبی، عدم افزایش فشار خون و عدم بازگشت دیابت مفید است.

بارها و بارها شنیده ایم كه مصرف كمتر گوشت احتمال حمله قلبی را تا 50 درصد كاهش می دهد و رژیم غذایی یک فرد گیاهخوار تا 90 درصد موجب کاهش حمله قلبی می شود.

همچنین رژیم غذایی گیاهی احتمال بیماری های مربوط به اِشرشیا كُلی ( یك باكتری روده ای ) و باكتری هایی را كه اغلب طی بازرسی گوشت از آنها غفلت می شود ، كاهش می دهد. سالانه بسیاری از افراد در اثر مصرف گوشت آلوده بیمار می شوند.

گیاهخواران معتقدند برای تهیه محصولات غذایی ، حیوانات را در بدترین شرایط نگهداری كرده ، آنها را با آهن داغ مارك دار نموده و در نهایت بی رحمی می كشند.

تغدیه نامناسب ، تزریق آنتی بیوتیک های مضر و وادار نمودن آنها به رشد سریع، از دیگر شرایط نگهداری این حیوانات است.

اكنون گیاهخواری بعنوان یك رژیم غذایی بیشتر از گذشته به جوامع راه یافته است. لازم به ذكر است كه رژیم گیاهخواری تنها به خوردن سالاد محدود نمی شود و از تنوع بسیار زیادی برخوردار بوده و از لحاظ كیفیت غذائی نیز اطمینان لازم را به مصرف كننده می دهد.

حال به برخی مواد غذایی که در رژیم غذائی گیاهخواری مصرف می شوند و مواد مغذی موجود در آنها اشاره می کنیم.

مواد مغذی موجود در رژیم گیاهخواری و منابع غذایی آنها:

* آهن :

این عنصر به دو شكل آهن گوشتی یا هِمی (HEME) و غیر گوشتی یا غیر هِمی (NON–HEME) وجود دارد. آهن گوشت متصل به رنگدانه هِم است و در غذاهای حیوانی مثل گوشت قرمز، ماهی، مرغ ، جگر و... وجود دارد . آهن غیر گوشتی فاقد رنگدانه هِم می باشد و در زرده تخم مرغ، غلات ، هلو ، انجیر ، هویج، حبوبات ، سبزیجات ، میوه‌جات ، سیب‌زمینی و سایر غذاهای گیاهی وجود دارد.

اما نكته مهم این است كه نوع غیر گوشتی كمتر از نوع گوشتی جذب بدن می شود. جذب آهن از غذاهای گیاهی 10-1 درصد و از غذاهای حیوانی 20-10 درصد می باشد. به همین جهت برای افزایش جذب آهن از غذاهای گیاهی ، مصرف همزمان یکی از منابع غذایی ویتامین C مانند آب پرتقال و سایر مرکبات ، سبزیجات دارای برگ تیره ، گل كلم ، گوجه فرنگی و کیوی با غذا به گیاهخواران توصیه می شود.

منابع عمده آهن در رژیم گیاهخواری عبارتند از : باقلای خشك ، اسفناج ، سبزیجات برگ دار ، سبزیجات تیره ، دانه ها ، انواع نان، تخم مرغ ، حبوبات به ویژه عدس و لوبیای قرمز، زردآلو و انجیر ، آجیل و خشکبار مثل انواع برگه میوه ها ( برگه زردآلو و هلو و ... ).

* روی :

انواع دانه ها ، نان گندم ، حبوبات ، آجیل ، تخم مرغ ، عدس ، مخمر آبجو ، سبزیجات، جوانه گندم .

* ویتامین B12 :

محصولات لبنی ، برخی انواع مخمرهای غذایی و سبزیجات دریایی .

* كلسیم :

كلم ، بروكلی ، كلم پیچ ، محصولات لبنی كم چرب ، شلغم ، كنجد ، مغز بادام ، عصاره سویای غنی شده ، دانه ها ، آجیل ، بنشن ، جوانه ها ، تخمه آفتاب گردان ، میوه های خشک.

* پروتئین :

عدس ، محصولات لبنی كم چرب، دانه ها ، انواع نخود ، آجیل.

در گیاهخواران به ویژه گروه LACTO-OVO VEGETARIAN ( علاوه بر غذاهای گیاهی از شیر و تخم مرغ هم استفاده می کنند ) پروتئین مورد نیاز با مصرف انواع دانه ها مانند دانه كنجد ، تخمه آفتاب گردان، انواع آجیل مثل بادام و بادام زمینی ، حبوبات ها مانند عدس و باقلا ، ماکارونی ، غلاتی مانند گندم ، جو دوسر، ذرت ، برنج ، چاودار ، انواع تخمه ها و محصولات لبنی تامین می شود.

گیاهخواران باید توجه داشته باشند ، پروتئینی كامل است كه تمام اسید آمینه های ضروری را دارا باشد . در غیر اینصورت كامل نیست و اكثر محصولات گیاهی فاقد پروتئین كامل هستند ، بنابراین باید انواع آنها مصرف شود تا این اسید های آمینه تامین گردد.

* پتاسیم :

بهترین منبع پتاسیم موز است. گرچه اسفناج و سیب زمینی نیز منابع گیاهی خوبی برای آن هستند.


خوردن غذاهای گیاهی و كم چرب و پرهیز از مصرف چربی ها بویژه چربی های اشباع كه به مقدار زیاد در غذاهای حیوانی یافت می شوند ، سالهاست که توسط متخصصین بهداشت و سلامتی به افراد توصیه می شود.

اما از طرفی هم ، مصرف هر دو نوع گروه مواد غذائی اعم از گیاهی و حیوانی، البته در مقادیر متفاوت ، فواید خاص خود را دارند و توصیه می شوند.

بدین معنی كه مصرف غذاهای گیاهی اعم از سبزیجات ، میوه ها، نان ، حبوبات ، و... در وعده های بیشتر و مصرف غذاهائی با منشا حیوانی از جمله گوشت ، تخم مرغ و... در وعده های كمتر برای تامین مواد مورد نیاز بدن لازم است.

برای مثال گوشت و جگر منبع غنی از آهن هستند و برای كودكان و نوجوانان مفیدند ، اما مصرف آنها باید با دقت نظر و به میزان كافی و نه بیش از اندازه صورت گیرد.

علاوه بر اینكه برای برخی افراد بویژه بزرگسالان و سالمندان، استفاده كمتر از این نوع غذاها و مصرف بیشتر غذاهای حاوی فیبر ، سبزیجات و میوه ها توصیه می شود.

همچنین نقش مصرف غذاهای گیاهی و میوه ها كه محتوی فیبر هستند و كاهش مصرف غذاهای چرب و گوشت قرمز در جلوگیری از انواع سرطان به اثبات رسیده است.

این حقیقت كه گیاهخواری یا افزایش وعده های غذائی گیاهی نسبت به غذاهای حیوانی ، از بروز چاقی، افزایش فشار خون، كلسترول خون و... جلوگیری می كند، نیز بر كسی پوشیده نیست.

اما باید توجه داشت كه رژیم غذائی هر چه محدود تر شود ، كسب همه عناصر مغذی مورد نیاز بدن دشوارتر خواهد شد.

اگر كسی رژیم گیاهخواری را برمی گزیند ، باید دقت زیادی كند که برنامه ریزی مناسبی را اتخاذ نماید. برای مثال گروهی كه لبنیات یا گوشت نمی خورند با بزرگترین خطر تغذیه ای مواجه هستند چرا كه بسیاری عناصر غذائی مهم از جمله انواع ویتامین ها عمدتا یا تقریبا به میزان فراوان در غذاهای حیوانی موجودند.

لذا به این افراد توصیه اكید می شود كه در رژیم غذائی خود از انواع مواد با منشا گیاهی كه در متن بالا از آنها نام برده شد، استفاده كنند.

برخی محققین معتقدند گیاه خواری در صورتی كه كامل و متعادل باشد ، تامین كننده مواد مورد نیاز بدن بوده و رژیم سالمی محسوب می گردد ، اما گروهی دیگر با این نظر مخالف هستند.

به هر حال محققان ، مصرف انواع غذاهای گیاهی را به گیاهخواران توصیه می كنند تا بدین وسیله مواد مورد نیاز بدنشان تامین شود و آنها را از مصرف فقط یك یا چند نوع غذای محدود بر حذر می دارند.

منبع : INTERNET ARTICLES.COM

پ.ن: مطلب ویکیپدیا

یک بخش از مطلب ویکیپدیا قابل توجه کسانی که عقاید خرافی و غلطی دارند:

Childhood IQ and diet choice

A study published in the British Medical Journal in 2007 compared children's IQ at age 10 with their having a vegetarian diet at age 30. The report did not provide information on whether or not the children were already vegetarian at the time when their IQ measurement was taken. It also noted that there was no difference in IQ among vegetarians who ate only plants, and people who ate chicken and fish. The BBC summarised part of the results of the study, stating "Men who were vegetarian had an IQ score of 106, compared with 101 for non-vegetarians; while female vegetarians averaged 104, compared with 99 for non-vegetarians." The report concluded that “Higher scores for IQ in childhood are associated with an increased likelihood of being a vegetarian as an adult.”Lead researcher Catharine Gale noted that this link may not be causal, but “may be merely an example of many other lifestyle preferences that might be expected to vary with intelligence.

خلاصه‌ش می‌شه این‌که تحقیقات تفاوت خاصی رو بین هوش افراد گیاهخوار و کسانی که گوشت هم می‌خورند نشان نمی‌ده. یک تست آی‌کیو می‌گه که میزان بهره هوشی (آی‌کیو) در مردان گیاهخوار ۱۰۶ هست در مقایسه با ۱۰۱ برای غیرگیاهخوارها و در زنان گیاهخوار ۱۰۴ در مقایسه با ۹۹ برای زنان غیرگیاهخوار. و اینکه میزان بهره هوشی ِ بیشتر در کودکی ارتباط داره با انتخاب گیاهخواری در بزرگسالی. و این می‌تونه یک مثال باشه از رابطه بین هوش و انتخاب لایف استایل در زمینه‌های مختلف زندگی

27 comments:

مهدیه said...

سلام سوفیای عزیز.

متاسفانه فیس بوک فیلتره همین طور که می دونی و من نتونستم اونجا جواب بدم.
خلاصه:
جوابم مثبته! یعنی بله من همینم. همونم!!!

امیدوارم به زودی بتونم برم فیس بوک.

خوش باشی

Anonymous said...

سلام خانم سوفیا . چندتا نکته به نظرم آمد که فکر کردم شاید اگر اجازه بدین خوبه اینجا مطرح کنم

اولی این که به تجربه به من ثابت شده حساب پزشک جماعت رو باید از بقیه جدا کرد و هیچ حرفیشون رو به دل نگرفت . پزشک خوب خودش رو دوست صمیمی بیمارش میدونه و معمولن حوصله در لفافه صحبت کردن رو نداره . اینطور باید فکر کرد که مثلن اگر مادر یا دوست صمیمی آدم چیزی بهش بگه به آدم بر می خوره ؟ پزشکم مثل اون . پزشک من چند وقت پیش بهم گفت این کاری که تو میکنی که خیلی احمقانست . حالا من چکار می کنم ؟ ماهی یک بار کله پاچه میخورم
دومی این که هر کسی شاید تو گفتن جملات چاشنی شوخی رو هم بکار ببره و ندونسته افراط کنه . میشه زیاد به دل نگرفت
سومی این که خیلی از آدمها کسی که بهشون نزدیکتره و باهاش راحتترن رو بیشتر اذیت میکنن . از دید من این با اون سادیسم بد فرق داره
چهارمی این که رفتار و گفتار یک روز یا یک هفته یا حتی یک ماه یک آدم رو با احتیاط میشه به شخصیتش بسط داد
پنجمی این که هر رژیمی اراده قوی می خواد و گیاهخواری هم از بعد رژیم بودنش فکر می کنم واقعن سخته . اگر شروعش کردید خداقوت
ششمی این که بعضیها می گن نباید به بدن شوک وارد کرد و تغییر ناگهانی به این شدت یکدفعه اعمال کرد . شاید حرف درستی باشه
هفتمی این که اگر چیزی صد در صد نبود هم میتونه خیلی خوب باشه . مثلا رژیم غالب گیاهی باشه ، فرضن نود درصد
هشتمی این که واقعن استفاده کردم و باعث شد صفحه گیاهخواری ویکیپدیا رو هم با لینکهای پائینش ببینم که اونها هم جالب بود و مؤید مطالب شما

مرسی - سروش

nazanin said...

سلام سوفیا جان
من از " گیاهخورای " اطلاع چندانی ندارم
اما احساست رو در مواجهه با آدمی جاهل درک می کنم و متاسف شدم این جهالت ها پیرامونمان زیاد است
در ضمن آیین " بودا " رو دوست دارم.

sophie said...

سروش عزیز
اینجا دو مسأله هست: یکی اینکه حرفهاش و عقایدش نادرست و غیرمنطقی بود و دیگری اینکه دیگه خیلی زیاده‌روی کرد.
در هر حال ممنونم از نظر و توجهت دوست عزیز.
لینک ویکیپدیا رو هم اضافه کردم

مهرداد said...

با توجه به این آمار نتیجه می گیریم بهره هوشی مردان بیشتر از زنان است!

sophie said...

:))))
خوب شد یه چیزی پیدا کردی!

دلیلش اینه که تست‌ها براساس منطق و مهارتهای مردانه طراحی شده اند. ضمن اینکه آمارها به هر حال نسبی اند

sophie said...

راستی مهرداد جان ممنون میشم اگه دوست داری ایمیلتو برام بذاری
دوستان دیگه‌ای که آدرس ازشون ندارم هم. ممکنه اینجا ف.ی.لتر بشه و یا به هر دلیلی آدرس رو تغییر بدم و لازم بشه آدرس جدید رو برای دوستان بفرستم

رضا سرمست said...

از نظر من فعلا دکترت رو عوض نکن. ایندفعه هر توصیه ای که کرده رو اجرا کن و اگه بهتر نشدی پیش یه دکتر دیگه برو.

sophie said...

این دکتر اصولن گیاهخواری رو قبول نداره و میگه من بچه خودم رو هم نمیذارم و به زور مجبورش میکنم بخوره. به نظرم بد نباشه با یه دکتری که این ماجرا رو قبول داره و وارده بهش هم یه مشورتی بکنم

محمد said...

خوب اين خوبه كه تو حوصله داري و اين چيزها رو واسه آدمهاي احمق دور و برت توضيح مي دي. مطمئنا تو بخاطر "فوائد گياهخواري" گياهخواري رو انتخاب نكردي كه اصلا دكتري لازم باشه كه بگه كارت درسته يا نه. منم بر اساس يه اتفاق، يه بريده روزنامه صفحه حوادث تقريبا گياهخوار شدم. تقريباش هم واسه اينه كه دوست ندارم هيچ چيز مطلقي تو زندگي ام وجود داشته باشه. به هرحال بعضي آدما يه جور ديگه اند توضيح هم نمي خواد كلا

sophie said...

مرسی محمد جان. خوبی شما؟

محمد said...

قربونت خوب خوبم. مرسی سوفیای عزیز. راستی اون براتیگانت هم فوق العاده بود مخصوصا با اون رنگ قرمزش. من عاشق مراسم اسکار دیدنم مخصوصا وقتی سپیده می زنه و تازه بخش اصلی شروع می شه. در ضمن این کافه خانه هنرمندان که فقط غذای گیاهی داره رو امتحان کردی؟

sophie said...

آره اونجا رفته‌م. پیتزای مخلوطش خوشمزه بود. پاستا چارمیز هم خوبه خیابون حافظ نرسیده به انقلاب.
قربانت

محمد said...

من یه دکتر کرمانی فقط می شناسم که این سایتشه شاید به درد بخوره
http://www.kermany.com/main.asp

sophie said...

ممنون

رضا سرمست said...

میخواستم باهات تماس بگیرم که موبایلت خاموش بود. در مورد ماهی هم باهات موافقم. البته با بخش ماهی قرمز و نه ماهی خوردنی که دوست ندارم و تا حالا لب نزدم. ما ماهی قرمزمون از عید 3 سال پیش تا حالا زنده ست و بعد از این دیگه نمیگیریم.

درخت ابدی said...

سلام
یه بار به مامانم گفتم چرا انقد گوشت درست می کنی. گفت چون بدن به پروتئین نیاز داره. گفتم خب با غذاهای گیاهی تا جایی که می تونی جبران کن. گفت هیچی جای گوشت رو نمی گیره
در این مورد می شه به توافق رسید، که امثال من و مامانم به مشکل بر نخوریم. مثلا من بعضی وعده های گوشتی رو توی خونه نمی خورم، بدون این که گیاه خوار باشم
دوست عزیز، همه ی ما وقتی فکرشو بکنی، توی همون تنگیم، هر کدوم یه جور.

زنده باد غذای خوشمزه said...

salam mamnoon misham baram matlabi darbareye restorani ke gofty benevisi va ba eftekhar matlab ra dar weblog gharar midam baram be topolnevesht@yahoo.com mail kon mozoa ra benevis ta betonam tashkhisesh bedam ba tashakore faravan

وحید جلالی said...

فکر کنم درباره دکتر متخصص تغذیه هادی صباغ که وبلاگ بودن و مجازی بودن ایشان در پیوند هاتان هست بتونند کمکتان کنند

sophie said...

ممنون وحید عزیز. برای ایشان پیغام گذاشتم البته پاسخی به من نداد

حامد said...

درمورد آهنگ‌گذاشتن برای وبلاگ این لینک رو ببینید:
http://rahnema.iwebland.com/weblogmusic/

(نرم‌افزار فلش می‌خواد و یه ذره آشنایی با کدهای وبلاگ‌تون.)

وحید جلالی said...

من وبلاگ ایشان را دنبال می کنم و یادم هست که دو سه باری درباره گیاهخواری نوشته بودند و همانطور که شما هم می دانید گیاهخوار هستند.فکر می کردم بتونند کمکی کنند.

sophie said...

الان دیدم که ایشان لطف کردند و ایمیل زدند

سیامک said...

تولستوی(فیلسوف و نویسنده روسی):عادات گوشتخواری بازمانده ازمنه ی بربریت است و ظهور گیاهخواری باید خیلی طبیعی و اولین اثر تعلیم و تربیت به شمار بیاید.
اولین قانون بودا: مکشیید ـ با محبت باشید ـ و سیر تکامل دایره ی حیوانات را بهم نزنید.
سوفیا جان خیلی ناراحتم از اینکه در مقابل گیاهخواری اینقدر جبهه گرفته میشه و گیاهخوارا همیشه باید دلیل کارشون رو برای کسایی که اصلن ربطی بهشون نداره توضیح بدن. من سه سال این رفتار ها رو تجربه کردم.

sophie said...

ممنون سیامک جان

Unknown said...

سوفی عزیز من خودم یک گیاهخوارم.
می تونم تالار گفتگوی ایرانیان گیاهخوار رو بهت معرفی کنم و اونجا یک خانم دکتر متخصص تغذیه هم داریم که کیاهخواره و می تونه بهت کمک کنه.
مقاله گیاهخواری به مثابه فمنیسم هم احتمالا براتون جذابه.

sophie said...

ممنون دوست عزیز