Sunday, March 7, 2010

Le papillon


Le papillon

Naître avec le printemps, mourir avec les roses,
Sur l'aile du zéphyr nager dans un ciel pur,
Balancé sur le sein des fleurs à peine écloses,
S'enivrer de parfums, de lumière et d'azur,
Secouant, jeune encor, la poudre de ses ailes,
S'envoler comme un souffle aux voûtes éternelles,
Voilà du papillon le destin enchanté!
Il ressemble au désir, qui jamais ne se pose,
Et sans se satisfaire, effleurant toute chose,
Retourne enfin au ciel chercher la volupté!

Alphonse de LAMARTINE


پروانه

به گاه بهار زاده شدن، به وقت گل سرخ مردن

با صفیر باد (برفراز بال zephyr زفیر* ) در آسمان پاک غوطه خوردن

بر سینهء غنچه های نوشکفته غنودن

با بوهای خوش، نور و آبی آسمان مست شدن

به هنگام جوانی، بال زنان،

چون باد به سوی افق های ابدی وزیدن

این است تقدیر شگفت پروانه!

به هوس می ماند که هرگز آرام نمی گیرد

همه چیز را می آزماید بی آنکه راضی شود

و دست آخر، به جستجوی لذت به آغوش آسمان بازمی گردد


آلفونس دولامارتین

ترجمه:سوفیا

*پی نوشت: zephyr در میتولوژی یونانی خدای بادغرب یا بادشمالغرب است.در ایلیاد بادی خشن و سهمناک است اما در اودیسه بادی آرام و سبک.


22 comments:

درخت ابدی said...

سلام دوست عزیز
روزت مبارک، با یه دره گل زنبق و همین پوستر زیبا و لامارتین

محـمد said...

ای بابا چرا از استقلال بدت می آد؟ عجب!
دیالوگا فوق العاده بود

sophie said...

وای محمد تو هم استقلالی؟ نهههههههههه

حامد said...

سلام

فکر کنم تنها کشوری هستیم که سه بار در سال روز زن می گیریم ولی هنوز یک جورایی عقب هستیم

ترجمه هم زیبا بود مطابق معمول فقط این باد های مختلف تو ایران هم اسم بخصوص دارند نمیشه جایگزین کنیم؟

sophie said...

اون دو تای دیگه‌ش کِی یه؟

sophie said...

به درخت ابدی: مثل همیشه کلی ممنون از محبتت دوست خوبم

حامد said...

با اجازه لینکتان کردم در وبلاگم

حامد said...

اوه چقدر سریع!

یکیش می شه همان روز مادر و تجلیل از مقام زن رسمی که در تقویم داریم

یکیش هم روز تولد مادر شاه بود که طرفداراشون و بعضی قدیمیا هنوز هم جشن می گیرند

تازه فکر کنم یک روزم به اسم روز دختران جدیدن اضافه شده باشه

مرسی

sophie said...

:))))
شنیده‌م روز عمه هم درست کردن. تولد حضرت زینب

محمد said...

مگه چيه سرطان كه نيست! مگه نديدي فيلم در جستجوي اريك رو؟ اونجا كه يارو چاقه تو كافه طرفدار منچستره ميگه آدم زنشو عوض مي كنه دينشو عوض مي كنه ولي تيمشو عوض نمي كنه. منم خيلي ناراحت شدم شما با اين همه كمالات اونوري هستيد ولي خوب چه ميشه كرد؟ ما كه به حسن هاي ديگه تون بخشيديم شما هم همين كارو بكنيد! :)

sophie said...

از دست شماها
واقعن دور از شأن تو بود محمد جان :((

sophie said...

شوخی میکنم
مخلصیم

محمد said...

ما بيشتر

گلي said...

سوفيا جان...احساس مي​کنم اوضاع احوالت بهتر شده الان. خوشحالم خيلي. :)
راست​اش با ديدن اين شعري که از لامارتين گذاشتي يادم اومد مي​خواستم يه چيزي ازت بپرسم. :دي
من الان زبان انگيسيم در حد خوبه. کلاس کانورسيشنم رو هنوز ادامه مي​دم. يه چند وقتي يه ويري افتاده تو وجودم براي ياد گرفتن يه زبان جديد. خودم فرانسه رو دوست دارم. اما خيلي​ها - از جمله يکي از معلم​هاي زبانم- مي​گه فرانسه خيلي خيلي سخته شروع کردنش و نمي​توني همزمان انگليسيت رو در حد عالي بخواي تقويت کني و هم فرانسه رو شروع کني. نظر تو چيه ؟ شروع کنم؟ اگه موسسه​ي خوبِ به درد بخوري هم مي​شناسي که معرفي​ش کني يک دنيا ممنون مي​شم.من زبان رو سفير مي​رم. اما از فرانسه​اش تعريف نشنيدم زياد.

sophie said...

ممنون البته خب اوضاع و احوال یه چیز مدام در حال تغییره و ثباتی نداره.
و اینکه من هیچوقت انگلیسی و فرانسه رو همزمان با هم نخوندم اما موسسه جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران که محل‌ش میدان انقلاب - کارگر جنوبی - خیابان رشتچی هست به نظرم خوبه. کانون زبان هم بد نیست

nazanin said...

روزت مبارک سوفیا جان
در آسمان پاک غوطه خوردن چه شعر و ترجمه زیبایی واقعا ممنون
وبلاگی رو هم که پیشنهاد دادی سر می زنم و دردهای غریب ناگفتنی

sophie said...

مرسی نازنینم تو هم روزت مبارک

حامد said...

خیلی جاکرم ، خب؟
حالا این لینک آخرین داستانیه که تا حالا تموم کردم
مصاحبه ی اختصاصی مرلین منسون با آیدای تجریدی

وحید جلالی said...

خانم روزتان مبارک.در این دیار تنها دو شاعر از شاعران معاصر هستند که همیشه به هر کجای دنیایشان که رفته ام حالم خوب شده.یکی سهراب عزیز و دیگری فروغ بزرگ.

sophie said...

به حامد: آقا خیلی مخلصیم. من عاشق وبلاگ شمام می‌دونی که
بابت داستان هم ممنون

sophie said...

به وحید جلالی: ممنون از تبریکت دوست عزیز

امیر صباغ said...

سلام سوفیای عزیز

ایمیلم اینه :



amir_ss64@yahoo.com

دیالوگ هات رو هم دوست داشتم