Wednesday, March 31, 2010

بازی وبلاگی - معرفی کتاب‌های دوست‌داشتنی ِ سال گذشته

ده روز مانده به عید , وبلاگ ِ راز مثل هر سال خوانندگانش را دعوت کرد به نوشتن ِ نام کتابهایی که در سال ِ رفته خوانده‌اند و لذت برده‌اند. در شلوغی ِ آن روزها فرصت نکردم به این دعوت پاسخ بدهم و بنویسم. حالا که تعطیلات رو به اتمام است شاید بد نباشد کتابهای خوبی را که پارسال خوانده‌ام پیشنهاد بدهم و از دوستان خوبم - دوستان وبلاگنویس در وبلاگهایشان و دیگران اگر دوست داشتند در کامنتدونی همینجا - دعوت کنم به پیشنهاد کتاب و اینکه چه بهتر اگر حوصله داشتید و چند خطی در مورد هر کدام بنویسید. بخصوص که حالا می‌توانید آنچه در فرصت ِ تعطیلات خوانده‌اید هم به لیست‌تان اضافه کنید!
من در این چند روز به جز چند صفحه از «تاریخ ِ جنون» ِ میشل فوکو و مجله فیلم تقریبن چیز دیگری نخواندم. این روزها دارم در «کتاب مستطاب آشپزی» شاهکار بی‌نظیر نجف دریابندری سِیر می‌کنم و لذت ِ محض می‌برم. شک نکنید که این دو جلد یک گنجینهء باارزش در تاریخ ادبیات و نثر فارسی ست. و جدای از آن , چقدر خواندنش حال خوبی به آدم می‌دهد....وقتی این همه ذوق و سلیقه و دقت و حوصله و زیبایی را می‌بینی و آداب و آیین‌های انسان‌ها با فرهنگ‌های مختلف را با زبانی چنین شیرین و طناز و جزءنگر می‌خوانی و چشم و دل و ذائقه را جلا می‌دهی و با خودت فکر می‌کنی نویسندهء اینها چقدر زندگی و آدمها را دوست داشته است , همه چیز برایت طعم و بوی خوب دیگری می‌گیرد....یعنی عمرمان کفاف ِ چشیدن همهء این غذاها را می‌دهد؟

کتاب‌هایی که من در سال ۸۸ خوانده‌ام اینها هستند:
- با یونگ و هسه/ میگوئل سِرانو/ دکتر سیروس شمیسا/ انتشارات بدیهه
- بزرگ‌بانوی هستی / گلی ترقی / نیلوفر
- دمیان / هرمان هسه / محمد بقایی (بازخوانی)
- تسلی‌بخشی‌های فلسفه / آلن دوباتن / عرفان ثابتی / ققنوس
- چگونه پروست می‌تواند زندگی شمار را دگرگون کند / آلن دوباتن / گلی امامی / نیلوفر
- سرگشته در دنیای تورگنیف / ویلیام تِرِور / الهه دهنوی / مروارید
- مرد ِ مرد / رابرت بلای/ فریدون معتمدی/ مروارید
- خاک ِ غریب/ جومپا لاهیری/امیرمهدی حقیقت/ ماهی
- مارگریتا دلچه ویتا/ استفانو بننی/ حانیه اینانلو/ کتاب خورشید
- ابر ِ آلودگی / ایتالو کالوینو / آرزو اقتداری / کتاب خورشید
۲۴ ساعت از زندگی ِ یک زن / استفان زوایک / حسین سروری/ دانژه
- یک زن ِ بدبخت/ ریچارد براتیگان/ حسین نوش‌آذر/ مروارید
-خانه‌ای جدید در آمریکا/ ریچارد براتیگان/ محسن بولحسنی-سینا کمال‌آبادی/ رسش
- عامه پسند/ چارلز بوکوفسکی/ پیمان خاکسار/ چشمه
- سوختن در آب غرق شدن در آتش- مجموعه شعر/ چارلز بوکوفسکی/ پیمان خاکسار/ چشمه
- سفر فلیشا/ ویلیام تِرور / الهه دهنوی / مروارید
- رز گریه کرد/ ویلیام تِرور/ آذر عالی‌پور/ افراز
- مجردان تپه / ویلیام تِرور/الهه دهنوی و سعید سبزیان / افراز
- روح پراگ / ایوان کلیما/ خشایار دیهیمی/ نی
- گوشه‌نشینان ِ آلتونا / ژان‌پل سارتر/ ابوالحسن نجفی/ نیلوفر
- تونل/ ارنستو ساباتو/ مصطفی مفیدی/ نیلوفر
- گذرگاه میلر (فیلمنامه)/ برادران کوئن/ ترجمه امیدنیکفرجام
- صد سال تنهایی/ مارکز/ بهمن فرزانه/ محصول مشترک انتشارت امیرکبیر و دستفروشهای خیابان انقلاب (بازخوانی)
- عشق در زمان وبا / مارکز/ بهمن فرزانه/ ققنوس(بازخوانی)
- جشن تولد/هارولد پینتر/شعله آذر / افراز
- مرد درتاریکی/ پل آستر/ مهدی غبرایی / مروارید
- ویران می‌آیی / حسین سناپور / چشمه
- سمت ِ تاریک ِ کلمات / حسین سناپور / چشمه
- خوشی‌ها و روزها / مارسل پروست / مهدی سحابی/ مرکز
- مرگ ِ خوش/ آلبر کامو / احسان لامع/ نگاه
- نمادهای اسطوره‌ای و روانشناسی ِ زنان/ شینودا بولِن/ آذر یوسفی / روشنگران و مطالعات زنان
- پرواز بر فراز آشیانهء فاخته / کن کیسی / سعید باستانی / هاشمی (بازخوانی)
- خواب ِ عمو جان / داستایفسکی/ آلک / سمیر
- و نیچه گریه کرد/ اروین یالوم/ مهشید میرمعزی/ نی
- تمدن و ملالت‌های آن/ زیگموند فروید / محمد مبشری
- لیدی اِل/ رومن گاری/ مهدی غبرایی/ ناهید
- فمینیسم و زیبایی‌شناسی/ کارولین کرس مه‌یر/ افشنگ مقصودی / گل‌آفرین
- ظرافت ِ جوجه‌تیغی/ موریل باربری/ مرتضی کلانتریان / آگاه
- شنل ِ پاره / نینا بربروا /ماهی
- مثل آب برای شکلات / لورا اسکوئیول/ مریم بیات / روشنگران و مطالعات زنان

خب , با توجه به اینکه امسال بیشتر از هر سال دیگری پای اینترنت نشستم و وقتم را با وبلاگ و فیس‌بوک و گودر و کلوب و جاهای دیگر هدر دادم , بد هم نیست! دربارهء چند تا از این‌ها دلم می‌خواست مفصل بنویسم , بخصوص مثل آب برای شکلات که خیلی دوستش داشتم , و همینطور «نمادهای اسطوره‌ای و روانشناسی زنان» و «فمینیسم و زیبایی‌شناسی» که این دومی ترجمهء واقعن بدی داشت, بزرگ‌بانوی هستی, مرد ِ مرد , جشن تولد ِ پینتر که یک موخرهء مفصل و بدردبخور هم دارد و به لحاظ ِ ترجمه و کیفیت چاپ هم عالی ست و بشدت به اهل ِ نمایشنامه خواندن توصیه می‌شود و چند تای دیگر که شاید در آینده فرصتی شد و در مطلب جداگانه‌ای درباره‌شان نوشتم. در مورد ویلیام تِرور ِ ایرلندی که کشف جدیدم بود و به‌نظرم در ردهء نویسندگان ِ طراز اول دنیاست هم خواهم نوشت. تِرور خیلی کمتر از آن‌چه استحقاقش را دارد شهرت و محبوبیت دارد و این من را یاد آن حرف بونوئل در کتاب خاطراتش می‌اندازد که می‌گفت گالدوس ِ ما به اندازهء همینگوی ِ آمریکایی نویسنده خوبی است ولی چون اسپانیایی ست کسی او را نمی‌شناسد.... برعکس آقای پل استر روز به روز بیشتر آدم را از خودش ناامید می‌کند. نمی‌شود فهمید به سر ِ نویسندهء «کشور ِ آخرین‌ها» وسه‌گانهء نیویورک و چند شاهکار دیگر چی آمده که رمان‌های آخرش مثل همین مرد درتاریکی اینقدر بی بو و خاصیت از آب درآمده‌اند.... بعد اینکه این فیلمنامهء «تقاطع میلر» را از دست ندهید که مثل خود ِ فیلم جذاب است و ترجمهء خیلی خوبی هم دارد. دربارهء چند تا فیلم هم که این اواخر دیدم و دوست داشتم دلم می‌خواست بنویسم: کندی , جسم زنده(پدرو آلمودوار) , قلعهء متحرک هاول و چند تا کلاسیک دوست‌داشتنی از کاپرا و لوبیچ و یک سری از فیلم‌های ندیدهء وودی که تازه دیدم ,چهار ماه و سه هفته و دو روز که هنوز ننوشتم و.... این روزها کمتر دستم به نوشتن می‌رود نمی‌دانم بخاطر تنبلی ِ مزمن ِ همیشگی است یا رخوت ِ بهار یا چی...

دعوت از : نازنین , مهدی کتابفروش , امیر صباغ , حامد , باران , محمدحسین , درخت ابدی , سپینود , مهدیه , برخورد کوتاه , محمد , وحید , علی , امیر , میثاق , رضوانه , جیران , هادی چپردار , یوریک کریم‌مسیحی


پ.ن: عکس آخری گویینت پالترو است در نقش سیلویا پلت در فیلم «سیلویا

40 comments:

محـمد said...

مرسی از دعوتت سوفیا جان.چقدر خوبه که انقدر خوندی و خوب خوندی. من که عذر موجه دارم برای کم کاریم! ولی ایناست:

اینا رو تو زندان خوندم:
قتل راجر آکروید - آگاتا کریستی
داستان - رابرت مک گی
تدوین فیلم و ویدئو - راجر کریتندن - مرکز
خداحافظی طولانی - ریموند چندلر
چگونه کارگردانی کنیم - دانیل آریخن
کارگردانی مستند - مایکل رابیکر
وقتی یتیم بودیم - کازو ایشی گورو
سکوت - برگمان
تام سایر و بیگانه - بازخوانی

و:
عامه پسند و شاهکار بوکفسکی هزارپیشه
سطرها در تاریکی جا عوض می کنند - گروس عبدالملکیان
سینمای مستند - ژیگا ورتوف
یادداشت هایی درباره سینماتوگراف - روبر برسون
ده - جف اندرو
مهمانسرای دو دنیا، نوای اسرار آمیز، عشق لرزه - اریک امانوئل اشمیت
خاطرات تاج السلطنه - چاپ سوئد
پرسیدن مهم تر از پاسخ دادن است - دنیل کلاک،ریموند مارتین
شعر هم که همیشه هست و پراکنده، از جمله هایکوها، براتیگان ها و شعرهای داداش عزیزم حامد با عنوان مزرعه گل های خنثی

sophie said...

پس شما خانوادگی شاعر و هنرمند هستین :)
ممنون که لیستت رو نوشتی. حتمن استفاده میکنم و میخونمشون

Ketablog said...

بهمن شعله‌ور صد سال تنهایی را ترجمه نکرده است خانم.

ketablog said...

ترجمه‌ی احسان لامع از مرگ خوش کامو را هم نشر نگاه درآورده نه نشر نیلوفر. این کامنت‌ها را لطفن پابلیش نکنید. فقط برای خودتان نوشته‌ام.

sophie said...

مسئله‌ای نیست. هر دو تا اشتباه لپی بود و حاصل ِ اینکه من اینجا پشت کامپیوتر نشسته‌ام و کتابخانه را نگاه میکنم در آن سر ِاتاق و با ترکیب ِ آنچه می‌بینم و حافظه می‌نویسم.
ممنون از تذکرتان. تصحیح کردم

سایه روشن said...

سلام و نوروزتون خجسته چه بازی خوبیه این معرفی کتابهای دوست داشتنی این هم یه جور عیدی دادن و عیدی گرفتنه آخرین کتابی که تو سال گذشته خواندم خاطرات ناصرالدین شاه در اولین سفرش به فرنگستان بود که خیلی خوب بود اگه عمری بود به همین زودی ازش می نویسم
سال خیلی خوبی رو براتون آرزو می کنم

وحید جلالی said...

سلام.میگن اصولا دخترها کتاب خوان ترند مگر اینکه خلاف اش ثابت بشه.حالا منی که یک تازه واردم تو دنیای کتاب و رمان و اینها می خوام امسال خلاف اش رو ثابت کنم و به قولی بترکونم.اما کتاب هایی که سال گذشته خواندم:1- اولیش کافه پیانو ( فرهاد جعفری / نشر چشمه ) بود که مزخرف به تمام معنا بود هنوز در حیرتم که این کتاب چی داشت که این همه براش سر و دست شکستند.2- بیژن و منیژه ( جعفر مدرس صادقی / جعفر مدرس صادقی / نشر مرکز ): اصلا در حد کتاب های قبلی ای که ازش خواندم نبود 3- داستان های کوتاه چخوف ( ترجه احمد گلشیری / انشارات نگاه ): عالی بودند.چخوف معمولا راوی داستان آدمهای معمولی هست و چقدر خوب این کار رو انجام می ده 4- به خاطر یک فیلم بلند لعنتی ( داریوش مهرجویی / نشر قطره ): زیاد تحویل گرفته نشد.حتی بعضی ها گفتن افتضاح بود ولی من عاشقش شدم.یک نفس عمیق دیگر بود برام.یادداشت کوتاهی هم درباره اش در وبلاگم نوشتم. 5- سنمای کوئینتین تارانتینو ( ترجمه افشین ابراهیمی / نشر چشمه ): حکم گنجینه رو داره برای علاقه مندان سینمای تارانتینو 6- خداحافظ گری کوپر ( رومن گاری / ترجمه سروش حبیبی / انشارات نیلوفر ): حداقل باید سالی یک بار بازخوانی اش کنم. 7- فیلمنامه پیش از طلوع و پیش از غروب ( ریچارد لینکلیتر / ترجمه آراز بارسقیان / انشارات افراز ): به اندازه ی خود این دو فیلم شاهکار است.9- در رویای بابل ( ریچارد براتیگان / ترجمه پیام یزدانجو / نشر چشمه ): خیلی خوشم آمد ازش.فکر کنم همه ما یک جورهایی برای خودمام بابلی داریم.10- فرانی و زویی ( جی دی سالینجر / ترجمه میلاد زکریا / نشر مرکز ): بهترین کتابی بود که سال پیش خواندم.این سومین بار است که سالینجر چینین تاثیر عمیقی بر من گذاشت و چقدر حیف شد که مرد.سال پیش بیشتر وقت مطالعه ام رو صرف خواندن دویست شماره اول مجله فیلم کردم که پیرمردی دوست داشتنی بهم هدیه داده بود.و اینکه چه کار خوبی کردید که فهرست کتاب ها رو با مشخصات کامل آوردید.به درد می خورند.بخصوص که نزدیک نمایشگاه هم هستیم.درباره فیلم کندی هم حتما بنویسید که منم عاشقش شدم.یکی از بهترین رمانس هایی بود که در عمرم دیدم.

nazanin said...

سلام سوفیا جان
چه پست خوندنی و شیرینی . چقدر " با یونگ و هسه " رو دوست دارم, کتاب های آلن دوباتن رو هم همینطور
مرسی از دعوتت و حتمن پست بعدی ام پاسخ به دعوت توست .

sophie said...

سلام سایه روشن ِ عزیز , ممنون و سال خوبی داشته باشی
به وحید جلالی: مرسی از پاسخ مفصلت. چه لیست خوبی هم داری
به نازنین: با یونگ و هسه عالیه. منتظر پست ات هستم

درخت ابدی said...

سلام، سوفی جان. خونده هامون مشترک زیاد داره، حالا یا از قبل یا پارسال. مشکل بزرگ من برا فهرست برداری اینه که جدا از قفسه ها کلی کتاب کف اتاق رو هم چیده شده.
1.من پارسال داستان خارجی کم خوندم، اما دو تا از بهترین هاش "در انتظار تاریکی، در انتظار روشنایی" کلیما/نشر آگه و "مامان و معنی زندگی" یالوم/کاروان بود.
2.فیلمنامه "گرترود"" رو دوست داشتم و نمایشنامه "جشن تولد" پینتر و بازخونی دو تا کار از نعلبندیان.
3.چند تا از کتابای احمد اخوت رو خوندم و "تا روشنایی بنویس" رو پیشنهاد می دم حتما بخونی. این نویسنده ی عزیز برام جایگاه آلن دو باتن رو داره.
4.عید امسال از "ذوب شده"معروفی، "روز گودال" شکوفه آذر، "آویشن قشنگ نیست" اسماعیلیون، "آلیس" یودیت هرمان خوشم اومد. راستی پارسال با "از چهارده سالگس می ترسم" ارتباط برقرار نکردم.
5.زمینه ی مطالعاتی تابستون پارسالم بیشتر توتالیتاریسم و وابسته هاش بود. اما از نیمه ی دوم کم کم برگشتم به علایقم.
6. بهترین کتاب هایی که پارسال خوندم غیر از مواردی که گفتم "برف و سمفونی ابری"، "سیاست و فرهنگ" که بخشی از مصاحبه ی کوندرا رو تو وبلاگ آوردم، "تصویر دیگری"استنو/دفتر پژوهش های فرهنگی و "عشق سیال"باومن/ققنوس...بود.
یادآوری خوبی بود. ممنون

درخت ابدی said...

این ها رو جا انداختم:
1."تنهایی پرهیاهو" هرابال/ترجمه دوایی
2."نقد عکس"برت/نشر مرکز
3."نقد ادبی"پاینده/نیلوفر
4."سینما"اسحاق پور/ترجمه باقر پرهام
5."شیوه ی دیگری برای گفتن" جان برجر/ترجمه ی پریسا ددمندان/نشر قو
6."خیال پردازی های شبانه" اکتاویو پاز/ مروارید
7."آدلف"/ثالث
8.شعر...

h.a said...

عرض ادب و احترام وتبریک سال نو و تشکر از اینکه من را هم به این بازی دعوت کردی
کتاب های سال 88
آداب بی قراری(یعقوب یاد علی)
به خاطر یک فیلم بلند لعنتی(داریوش مهرجویی)
بی شیر بی شکر (حمید امجد)
جدال با جهل(گفتگو نوشابه امیری با بهرام بیضایی)
دنیای قشنگ نو(آلدوس هاکسلی)
زندگی در پیش رو(رومن گاری)
صید قزل آلا در آمریکا (ریچارد براتیگان)
عامه پسند(چارلز بوکوفسکی)
پس از تاريکي(هاروکي موراکامي)
دو دنیا و خاطرات پراکنده(گلی ترقی)
بازخوانی کتاب
هفته ای یه بار آدمو نمی کشه(سلینجر)
فرنی وزویی(سلینجر)
سوختن در آب ، غرق شدن در آتش(چارلز بوکفسکی)
دلتنگی های نقاش خیابان چهل و هشتم(سلینجر)
تیرهای سقف را بالا بگذارید ،نجاران وسیمور(سلینجر)
جنگل واژگون(سلینجر)
نغمه غمگین(جی. دی. سلینجر)

میثاق said...

سلام سر فرصت وارد بازی می شوم ولی فعلا آن هایی که بیشتر دذگیرم کردند:
سقوط از کوه مورگان/آرتور میلر
یک گربه بک مرد یک مرگ/زولفو لیوانلی
ملاقات با بانوی سالخورده/فریدریش دورنمانت
ستون های جامعه/ایبسن
خیانت/هارولد پینتر
طبل حلبی/گونتر گراس
ویلهلم تل/شیلر
نابینا در غزه/آلدوس هاکسلی
گل های شر/بودلر
کارگران دریا/ویکتور هوگو

از آنجا که امسال ارشد داشتم این همه ی 88 من بود

Vahid Mortazavi said...

سلام سوفیا
ممنون از دعوتت
تو یکی دو هفته آینده این دعوتت بهانه یکی از پستهای بعدی وبلاگ من خواهد شد. البته الان یکی دو تای دیگری دو نوبتند
;)

سرپیکو said...

بوسه های ربوده شده!

http://www.upic.ir/image-4DB5_4BB650B7.jpg

Anonymous said...

بوسه های ربوده شده!

http://www.upic.ir/image-4DB5_4BB650B7.jpg

sophie said...

دوستان ممنون از لطف همه تون. فقط اینکه لیست ِ خالی ننویسید. یه معرفی مختصری بکنید کتابهایی رو که خوندید و دوست داشتید

مهدیه said...

سلام سوفیای عزیز.

تازه از سفر بیست و چند روزی برگشتم و تا به اینجا رسیدم دعوتت رو دیدم.
ممنونم از این بابت.
هر چی فکر می کنم می بینم خیلی سخته که آدم اسم همه ی کتابایی که در سال خاصی خونده به خاطر بیاره. یک زمانی گودریدز بود لااقل آدم از اونجا یادش میومد!
حتمن فکر می کنم و یک پست می ذارم.
باید از ذهنم کار بکشم!!!
بازم مرسی بابت دعوت.
راستی !
سال نو مبارک!

و این بازی باعث شد کتابای امسال رو جایی یادداشت کنم.
بوس!

sophie said...

سال خوشی داشته باشی مهدیه جان
مرسی از محبتت دوست خوبم
و اینکه من هر سال کتابهایی رو که میخونم تو یه قفسه جدا می‌چینم. یادم نیست از کِی و چرا این عادت رو پیدا کردم!

محـمد said...

راستي من كتاب هاي نيمه كاره رو فراموش كردم و كلا خيلي ها رو يادم رفت و كلا من آلزايمر دارم. نه؟

sophie said...

نه

حامد said...

سلام و تشکر از معرفی اینهمه کتاب که لیست خوبی برای من شد

می خواستم نظرتان را درباره فیلم پایان هالیوودی بدانم

خودم خیلی دوستش دارم

hj said...

آخ جون بوی کتاب می یاد!
از یک بار خوانده ها این ها را یادم هست: آن گوشه دنج سمت چپ(ربی)-سه گانه کاراگاهی دورنمات-در رویای بابل(براتیگان)-رازهای سرزمین من(براهنی)-به خاطر یک فیلم بلند لعنتی(مهرجویی)- به سوی آنارشیسم(مالاتسلا)-ترجیع بندی برای شاعران جوان(بی نیاز)- توپ شبانه(صادقی)- نقد آثار داریوش مهرجویی از بانو تا مهمان مامان( قره شیخلو و وفایی)- مجموعه آثار مجتهد شبستری- جدا با جهل (بیضایی)- برف و سمفونی ابری(پیمان اسماعیلی)- زندگی در دنیای متن(پل ریکور)- کتاب تردید(احمدی)- آفتاب پرست نازنین(کاتب)-دیوانه در مهتاب-حکایت همچنان باقی است(مهاجرانی)- خواست و اراده معطوف به قدرت(نیچه)... دیگه شرمنده نصفه شبی همینا رو یادم اومد. هر کدام را هم که خواستید شرح و تفصیل را مهمان بنده اید
از اون کتب هایی که درباره زنان معرفی کرده بودید جنس دوم را نتوانستم ادامه بدهم بد روی اعصاب بود تازه فهمیدم با خوندن نظرات من چه اعصابی از شما خورد شده اون یکی روهم گیر نیاوردم در حال حاضر فمنیسم و جنبش های فمنیستی (دفتر مطالعات و تحقیقات زنان)دم دست است. اگر خوب است شروع کنم.
و راستی سال نوتان هم مبارک. حسین جوانی

sophie said...

سلام حامد جان. پایان هالیوودی طبیعتن جزو شاهکارهای آلن نیست و درواقع در ردهء فیلم‌های متوسط‌اش طبقه‌بندی می‌شه و من هم علاقهء متوسطی بهش دارم! ولی نکات جالبی بهرحال توش هست

به حسین جوانی: این فمینیسم و جنبش‌های فمینیستی را که میگویی نخوانده‌ام و نمی‌دانم چطور است اگر مال ناشر دولتی ست نباید چیز بدردبخوری باشد. اصل مطلب بهرحال همان است که سیمون دوبووار گفته و گریزی ازش نیست! از کتابهایی که اسم بردی به‌سوی آنارشیسم برایم جالب است اگر حوصله کردی بیشتر درباره‌ش توضیح بده. سال نوی شما هم مبارک دوست من

hj said...

لب مطلب اين است كه از دموكراسي ديكتاتوري و از ديكتاتوري دموكراسي زاده مي شود و سوالي كه ژيش مي آيد اين است حالا چكار كنيم؟
اين لينكش خوندنش 1 ساعت هم طول نمي كشه!
http://www.mindmotor.org/mind/wp-content/uploads/2009/08/booklet-malatesta.pdf
حسين جواني

sophie said...

دستت درست! خانم مترجم این متن رو یه آشنایی مختصری باهاش دارم و کارهاش رو دنبال میکنم خیلی خوبه.
خیلی ممنون بابت لینک

مهدیه said...

سلام سوفیای عزیز.
بعد از چند روز قطع بودن اینترنت امروز موفق شدم کانکت شم و به دعوتت جواب بدم.

سعی کردم تا جایی که یادم میاد بنویسم.

مرسی بازم .

خوش و موفق باشی

sophie said...

سلام مهدیه جان
لیستت رو دیدم خیلی خوب و پر و پیمون بود. بیشترش رو خوندم اونهایی که نخوندم رو می‌گیرم مرسی از اینکه لطف کردی نوشتی
شاد باشی

امیر صباغ said...

سلام سوفیا جان
مرسی از دعوتت... شرمنده که دیر اومدم
شرکت تو این بازی وبلاگی با شرایطی که تو گفتی ( نام کتاب و نوشتن چند خط درباره اون )واسه من یه کم وقت می خواد

فعلا کتابایی که تو ذهنمه رو می نویسم
چون کتابخونه ام به هم ریخته ست ، نمی تونم اسم همه کتابا رو بنویسم

از اشمیت دو تا کتاب خوندم : زمانی که یک اثر هنری بودم - عشق لرزه
هر دوشون رو خیلی دوست داشتم از محتوای مصری بودن غرور در یک رابطه دو طرفه در عشق لرزه تا بیان ارزش آزادی آدمی در داستان زمانی که یک اثر هنری بودم ، هر دوشان به دلم نشست

کتاب دیگری که خواندم و بسیار دوست داشتم ، کتابی بود به نام تکامل آگاهی از یک یونگ شناس آمریکایی که سطح آگاهی آدمی رابر اساس شخصیت دن کیشوت ، هملت و فاوست به سه دسته تقسیم کرده بود : انسان های دو بعدی مانند دن کیشوت ، سه بعدی مانند هملت و چهار بعدی مثل فاوست گوته که نهایت اش آرامش درونی ست، متاسفانه الان انتشارات و نام مترجم اش یادم نیست

سال 88 بیشتر از هر سالی شعر خوندم ، چه ایرانی چه خارجی ... و حاصلش کشف موجودی به نام براتیگان بود که عاشق اش شدم

یک رمان ایرانی خواندم که در اصطلاح جزء رمان های عامه پسند است ، ولی از خواندن اش لذت بردم و همه ی 700 صفحه اش رو یک نفس خواندم
سهم من - پرینوش صنیعی
زندگی یک زن از کودکی تا میان سالی در میان مردانی که همگی او را قربانی خواسته های خود می کنند

سه کتاب از نادر ابراهیمی عزیز هم بازخوانی کردم : یک عاشقانه آرام - بار دیگر شهری که دوست داشتم - چهل نامه کوتاه به همسرم
راستی نظرت رو درباره نادر ابراهیمی و نوشته هاش حتما بگو... فقط کلی نگو خوبه یا بد، یه کم توضیح بده لطفا

سرگذشت فلسفه - نشر نی
خلاصه ای مختصر از تاریخ 2500 ساله فلسفه در غرب که با زبینی روان و شیوا نوشته و ترجمه شده است

تسلی بخشی های فلسفه را دوست داشتم ، بخش نیچه را بیشتر

چند روایت معتبر- روی ماه خدا را ببوس - من گنجشگ نیستم - مصطفی مستور که تو کافه امیر درباره اش توضیح دادم و در این حد میگم که چند روایت معتبر رو یه سر و گردن بالاتر از بقیه آثار مستور می دونم و دوسش دارم

پرچینی از اقاقیا - مرجان ریاحی
http://www.reflectional.blogfa.com/post-26.aspx

چيزي در همين حدود- نشر چشمه

http://www.reflectional.blogfa.com/post-7.aspx


بعداز آن شب - مرجان شیرمحمدی
http://www.reflectional.blogfa.com/post-22.aspx

فعلا اینا تو ذهنمه ، بازی تموم نشده
یادم اومد دوباره میام

یلدا said...

سوفیا جون سلام... سال نو رو بهت تبریک میگم و سال خوبی رو برات آرزو میکنم . خوشحالم که هنوزم اطرافم میبینم کسانی که انقدر مثل تو و دوستات کتابخونن . من امسال فقط شعر خوندم ومجله اما از مطالب اینترنت خیلی استفاده کردم . از سایت تو گرفته تا ویکی پدیا و knol.google.com

sophie said...

سلام امیر جان ممنون از پاسخت. از نادر ابراهیمی زیاد نخوندم سالها پیش یک عاشقانهء آرام رو ازش خوندم که تقریبن چیزی یادم نیست. دیگه خودت چطوری؟

ممنون یلدا جان سال نوی‌ت مبارک روزهای خوشی داشته باشی

nazanin said...

سلام سوفیا جان
از " ویلیام ترور" کتاب " سفر فلیشا" رو چند روز پیش گرفتم تا با این نویسنده آشنا بشم
راستی فیلم " مثل آب برای شکلات" رو دیدی؟

sophie said...

سفر فلیشیا خیلی تلخه و درمجموع احتمال می‌دم زیاد خوشت نیاد. سرگشته در دنیای تورگنیف رمان محبوب‌تری یه.
قسمتهایی از فیلم رو از شبکه آرته دیدم. کتابش واقعن خوبه

زُروان said...

سلام سوفیا جان
پاکباز ، رویین ، « دائرة المعارف هنر» ، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر ، 1382.
دائرة المعارفی کامل در مورد زمینه های مختلف هنری ، سبک ها ، تکنیک ها و هنرمندان ایرانی ، اروپایی و... البته مطمئنا در یک سال این کتاب مطالعه نشده ولی در طول سه سال بشتر کتاب بر حسب نیاز مطالعه شده. به تمامی دانشجویان هنر و دوست داران هنر این کتاب رو توصیه می کنم . در ضمن تمامی اسامی و اصطلاحات در این کتاب کاملا درست هست چه از نظر تلفظ و چه نوشتاری

سلدن رامان و پیتر ویدوسون ، « راهنمای نظریه ادبی معاصر» ،عباس مخبر، تهران: طرح نو ، 1377.
خاستگاه اصلی این کتاب در باب نقد و نظریه های ادبی است چون : نظریه های معطوف به خواننده ، نظریه های مارکسیستی ، نظریه های ساخت گرایانه و ...
http://www.bekhan.com/main/index.php?page=30&bi=1102542

ایگلتون ، تری ،« پیشدرآمدی بر نظریه ادبی» ، عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.
http://www.aftab.ir/glossaries/instance/book/53976

آیت اللهی ، حبیب الله ، « مبانی نظری هنرهای تجسمی» ، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
کتاب فوق در باب مبانی هنرهای تجسمی ( نقطه ، خط ، سطح و ...) و آیات قرانی و مثالهایی از کتاب قرآن

محمدیان ، محمود،« مدیریت تبلیغات » ، تهران : نشر حروفه
درباره تبلیغات و شیوه 5m ( mission – money- message – media- measurement) برای داشتن یک تبلیغ موفق

رانکین پور، هنری،« ترکیب بندی در نقاشی»،فرهاد گشایش ، تهران : انتشارات لوتس
کمپوزیسیون در نقاشی دارای قالبهای کلی میباشد که بر اساس محتوی اثر و یا خلاقیت هنرمند انتخاب میشود. در کتاب حاضر انواع ترکیب بندی در هنر نقاشی توضیح و برای هر کدام مثال آورده شده است
ا

sophie said...

سلام رضوانه جان و ممنون از پیشنهادهای مفیدت

خسرو said...

بزرگ بانوي هستي كار چندان خوبي نبود
تسلي بخشي هاي فلسفه از اون مرواريدهاييه كه آدم شانس مياره پيداشون مي كنه
من چقدر دوست دارم صدسال تنهايي رو بازخواني كنم
عجب سال پرباري داشتي ايول
سلام

مهراد said...

ترانه های ساتیاگراها

باران said...

سلام سوفیای عزیز، ممنونم از دعوتت و سالی پر از غیر منتظره ها! برات آرزو می کنم
-مدرنیته(مدرنیته و اندیشه ی انتقادی)، بابک احمدی، نشر مرکز
-زندگی در دنیای متن، پل ریکور، بابک احمدی
-هویت و خشونت، آمارتیاسن، فریدون مجلسی، انتشارات آشتیان
-معرفت و قدرت ؛ معمای هویت، مهدی رهبری، انتشارات کویر
-ویتگنشتاین قدم اول، نشر شیرازه
-نظریات انتقادی، قدم اول، نشر شیرازه
-فلسفه ی کیرکه گارد، سوزان لی اندرسون، خشایار دیهیمی، طرح نو
-کرکگور و نیچه، جی کلنبرگر، انتشارت نگاه
-ذهن زمستانی، جهانبگلو، نشر نی
-زبان باز، داریوش آشوری، نشر مرکز
-انسان برای خوشتن، اریک فروم، اکبر تبریزی
-داشتن یا بودن، اریک فروم، اکبر تبریزی
-هرمنوتیک مدرن(نیچه، فوکو، گادامر، ریکور و...)، بابک احمدی، مهران مهاجر، محمد نبوی، نشر مرکز(تا آخر نخوندم)
-دل سگ، میخائیل بولگاکف، مهدی غبرایی، کتابسرای تندیس
-جنگل واژگون، سلینجر، بابک تبرایی و سحر ساعی
-محاکمه، فرانتس کافکا، امیرجلال الدین اعلم، نیلوفر
-یوزپلنگانی که با من دویده اند، بیژن نجدی، نشر مرکز
-سرگذشت یک غریق، گابریل گارسیا مارکز، رضا قیصریه، نشر نیلوفر
-100 سال سینما...آندری تارکوفسکی، نشر نی
شعر هم بیشتر از شاملو و شمس لنگرودی ومثنوی مولوی و حافظ و خیام و ترجمه های شاملو و از انگلیسیها هم بیشتر گلچین خوندم
از کتابهای انگلیسی هم بدرد بخور ترینش براماین بود
Literary Criticism An Introduction to Theory and Practice by Charles E. Bressler
از کتابهای روانشناسی هم چون مال خودم نبود اسم دقیقشون یادم نمی یاد از کارل راجرز و آبراهام مزلو بود و یه کتاب نظریه های شخصیت، دوان و سیدنی شولتز و کتاب تعبیر خواب فروید
بعضی کتابها رو هم مرور کردم مثل همون کتاب جداً جالبه تسلی بخشی های فلسفه یا نظریه ی ادبی تری ایگلتون ترجمه ی مخبر
دریا دریا آرامش برات آرزو دارم

sophie said...

منم آرزوی آرامش و لحظه‌های خوش برات دارم باران جان. بی‌خبر نذاری‌م

باران said...

ممنونم دوست خوبم
دلم برات تنگ شده اومدم حتماً بهت می گم